maanantai 14. heinäkuuta 2014

Aurinko keksinnöistä paras.

Toista viikkoa on jo ollut kesäiset kelit, uimarannat, puistot täyttyvät auringonpalvojista, ja mikä hauskinta kun sääennustuskin varoitteli Lapinlääniä ankarasta helteestä...
No eikai nyt sentään +30 astetta ole ankara helle, vaan juuri sopiva sää.
Sen verran minuakin nämä hyvät säät pelottavat, ettei vain 'mökötyslihakset' pääse surkastumaan käytön puutteessa, kun säät vetävät suupieliä väkisinkin virneeseen.

Aamulla ajelin maastopyörällä 35 kilometriä.
Illalla yrittelin juoksulenkkiäkin, mutta kun se ei maistunut tyydyin hölkkäämään 5 kilometriä ja kävelin kotia.
Eihän minun tarvitse tuota lenkkeilyä enää ajatella harjoitteluna, kunhan liikuskelen kun se on ollut koko elämäni tapana.

Maantie ja maastojuoksut ovat olleet minulle mieluisia tapahtumia, ratajuoksuja ei juurikaan ole minun kilpailukalenteriini mahtunut.
Esimerkiksi kymppitonnin juoksujen määrän ilmaisemiseen riittää kahdenkäden sormet, ja saa viellä olla sirkkelisahurikin näyttäjänä.

Veteraanien SM ratajuoksuihinkin olen osallistunut vain kerran,
1989 olin kesälomamatkalla Turussa, samalla kävin Paavo Nurmi stadionilla joksemassa 5000m (16.11.03 sijoitus 4)  ja 10 000 metriä (33.26.76 sijoitus 5) silloin kilpailin 40 vuotiaiden sarjassa.
Kerran olen myös osallistunut veteraanien halli kisoihin, Tamperella 1986 juoksin 5000 metriä (15.35.40 sijoitus 9) siinä kisassa olin vielä 35 vuotiaissa nuorukaisissa.

Puolimaratoneja onkin sitten tullut juostua huomattavasti suurempi määrä yli 40 vuotisella kilpailu urallani. 
Nykyvuosina puolikkaita on tullut noin kymmenkunta vuodessa.
Tosin ei niitä minun nuoruudessani niin paljon puolikkaan matkoja järjestetty.
Yleisensarjan SM-maantiejuoksuissakin juostiin 20 kilometriä, ja veteraaneissa puolestaan 25 kilometriä aina vuoteen 1995 asti.

4 kommenttia:

  1. Juu, kyllä nyt meidän köyhienkin päänahkaa hellitään. Ei passaa harmitella eikä Espanjan reissuja haikailla.. Mutta liekö Olli kuoriutunut jo talviturkistaan? Vielä kerkiäisi ennen syksyn pakkasia..

    VastaaPoista
  2. Jos talviturkin poisheittoon tarvitaan avovesissä uinti, niin viimeksi taisi olla vuosi 2010 kun äkillisessä mielenhäiriössä Songan ympärijuoksun jälkeen pulahdin pikaisesti järvessä.

    VastaaPoista
  3. Olli, kirjoitit ettei sinua niin paljon ratajuoksut kiinostaneet, kuitenkin monesti olet juossut radalla. Minulla ratakymppi oli ihanne matka. Varmaan johtuu siitä radanpinnasta, kun laittoi piikkarit jalkaan tuli semmoinen hyvä fiilis. Mitä pitempi matka sen enämpi pitää harjoitella määrää. No noita kymppejä vähän järjestään. 400m juoksuja paljon enämpi, vaikka juoksijoita vähän suomessa.

    VastaaPoista
  4. Niin niitä ratajuoksuja tuli lähinnä piirimestaruuskisoissa, piti saada seuroille pisteitä.
    Mutta kuitenkin noita kymppitonnejakin tuli juostua vain 8-9, ei se kovin paljon ole kun on yli 40 vuotta lappurinnassa juoksennellut.
    Osaltaan mulla varmaan vaikutti kun minulla on tuo sisäkaarteenpuoleinen jalka selvästi pitempi kun oikea jalka.
    Ja kun sellaista kimmoisuutta ja voimaa ei niin paljon jaloissa ollut, ei sitä keinoalustaa pysty oikein hyödyntämään.
    Mulla on muuten kympin ennätyskin murskaradalla, johtuuko iästä vai mist en tiiä.
    Niin se ennätys on aika vaatimaton jotain 32.4?
    En pysty nyt sitä tarkastamaan kun en ole kotona.

    VastaaPoista